شده بوی عطرت رو متوجه نشی؟!

شده بوی عطرت رو متوجه نشی؟!
موضوع امروز ابهامیست که بین تمامی مشتریان است و قرار است به آن پاسخ دهیم.قطعا پیش اومده بعد اینکه عطری رو برای بار چندم استفاده میکنیم بوی عطر رو متوجه نمی شویم و دلیل آن امریست به نام خستگی بویایی یا Olfactory fatigue مطاله درباره این موضوع به صورت جامع.

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که پس از استفاده از عطر خود و گذشت یک ساعت دیگر بوی آن را متوجه نشوید یا حتی زمانی که برای انتخاب رایحه ی مد نظرتان وارد فروشگاهی شدید و پس از تست چند رایحه مختلف دیگر متوجه بویی نشوید.

در واقع همه ی این پیشامد ها اتفاقات رایجی هستند که در استفاده از باکیفیت ترین و قدرتمند ترین روایح نیز همواره اتفاق می افتند.امروز قصد داریم در این مقاله به دلایل این اتفاق و راه حل هایش بپردازیم و شما را بیشتر با این مقوله آشنا نماییم.

 

Olfactory fatigue (خستگی بویایی یا سازگاری)

خستگی بویایی که بعنوان کوری بینی نیز شناخته می شود در واقع یک سازگاری موقت و طبیعی در بدن شماست و زمانی اتفاق می افتد که حواس بویایی شما مدتی طولانی در معرض یک عطر خاص قرار می گیرد و منجر به ناتوانی در تشخیص روایح رایج  محیط اطراف شما می شود.حواس ما هرروزه در معرض دنیای انبوهی از اطلاعات قرار می گیرد ؛ اگراین اطلاعات بدون هیچ گونه فیلتری مستقیماً در اختیار مغز قرار داده شوند مسلما مغز ما در هر ثانیه بیش از حد تحریک می شود و در موارد حساس و غیرعادی که موجب خطر می شوند نمی تواند مارا آگاه کند.حال اینجا زمانی ست که دسته ای از سازگاری های طبیعی مانند خستگی بویایی وارد عمل شده و با کاهش حساسیت و درک حواس از روایحی که ما دائما یا مکررا در معرض آنها هستیم  مانع از تحریک بیش از حد حواس ما به وسیله داده های مختلف می شود تا بتوانیم موارد جدید یا غیرعادی که باعث خطر می شوند و نیازاست که حتما از آنها مطلع باشیم را متوجه شویم.

 

دنیای ما مملو ازعطر و بوهایی ست که تمام اطراف ما را فرا گرفته اند در واقع ما با یک تنفس ممکن است تعداد بالایی از مولکول های بو را استنشاق کنیم و آنها را در سیستم ذهنی خود وارد کنیم حال اگر بخواهیم از این فرایند برای شما تصویری ارائه کنیم باید بگوییم که زمانی که شما یک رایحه را تنفس می کنید مولکول های بسیار ریز را تنفس می کنید که این مولکول ها سلول های عصبی را که به نام نورون های حسی بویایی شناخته می شوند را در قسمت بالایی بینی تحریک می کنند.در واقع چندین میلیون ازاین سلول ها در بدن ما وجود دارد و مطالعات با استفاده از یکسری روایح ساده به ما نشان داده اند که زمانی که چیزی را بو می کنیم ترکیب خاصی از نورون ها فعال می شوند.

این ترکیب یک پیام رمز گذاری شده را تشکیل می دهد که به مغز ارسال می شود و بعنوان یک بوی خاص درک می شود.حال زمانی که مغز بصورت مداوم با یک عطر و بوی خاص تحریک می شود، درنهایت سلول های عصبی ارسال سیگنال های الکتریکی خود را به مغز متوقف کرده که باعث می شود دیگر شما متوجه آن رایحه نشوید؛به زبان ساده تر بعد از این فرایند شما بصورت موقت دچار کوری بینی می شوید.

 

روش های رهایی از کوری بینی

همان طور که در ابتدای مقاله خستگی بویایی یا کوری بویایی را تعریف کردیم به این نتیجه رسیدیم که این پدیده یک واکنش سازگاری و بصورت خودکار است؛بنابراین نمی توان همیشه جلوی آن را گرفت یا مانع شد که هیچ زمانی اتفاق نیفتد اما روش های وجود دارد که با انجام آنها می شود از شدت این واکنش طبیعی بدن را کاهش داد.

قهوه؟

در حالی که این روز ها و در سال های گذشته شما نمی توانستید وارد فروشگاهی شوید و ظرفی از دانه های قهوه را برای خالی شدن مشام خود آنجا پیدا نکنید، امروزه با تحقیقات فراوان و آزمایش های مختلف ، دانشمندان به نتایجی رسیدند که تمام تصورات از قهوه و قدرت جادویی اش در باز کردن مشام را زیرسوال برد.این افسانه ی طولانی مدت و دروغین توسط دکترالکسیس گروفسکی به طورعلمی رد شده است.در واقع سیستم بویایی ما با توجه به ساختار بیولوژیکی خود می تواند روایح خیلی زیادی را در ساعت های مختلف تشخیص دهد و نیازی به یک دانه ی جادویی برای انجام عملکرد خود ندارد.بنابراین قهوه قرار نیست جزئی از مواردی باشد که برای رهایی از کوری بویایی به شما معرفی می کنیم .

 در ادامه به شما مواردی را معرفی خواهیم کرد که در زمانی که احساسی از خستگی بویایی داشتین شما را بهبود بخشد و به حواس شما اجازه دهد تا عملکرد خود را کامل کند. نکته ای دیگر که میتواند جواب دیگری باشد برای سوال ما این است که خود قهوه جز نت های صنعت عطرسازی محسوب میشه و میتونه عاملی باشه برای پر تر کردن مشام شما.

 

ترک مکان و تنفس هوای آزاد

شاید برایتان جالب باشد ولی بهترین راهی که می تواند به عملکرد بویایی شما کمک کند و مشامتان را آزاد کند تنفس در هوای آزاد است. حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که مدتی خانه یا محل کارتان را ترک کنید و احساس کنید رایحه ی محیط با زمانی که از آن خارج شدید متفاوت است. بر همین مبناست که کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی ایالات متحده توصیه می کند که برای تشخیص بو ها در خانه آن را چند دقیقه ترک کنید و سپس باز گردید برای مثال تصور کنید که وارد فروشگاهی به قصد خرید رایحه ی مد نظرتان شده آید اما بعد از تست چند رایحه احساس می کنید که نیاز به استراحت دارید یا دیگر نمی توانید به خوبی متوجه روایح بعدی شوید؛اینجاست که می توانید به جای بو کردن دانه های قهوه محل را ترک کرده و برای چند ثانیه در هوای آزاد نفسی عمیق بکشید زمانی که بازگردید، متوجه تاثیر فوق العاده آن خواهید شد.

 

نوشیدن آب

از راه حل های جالب و جدید دیگری که مشامتان را قوت می دهد نوشیدن آب است.نوشیدن آب به پاکسازی مجاری شما کمک می کند وباعث می شود که بتوانید روایح بعدی را با قدرت تشخیص بالاتری متوجه شوید و درادامه انتخاب درست تری داشته باشید.

 

آگاهی از خستگی بویایی

قطعا زمانی که منتظر چیزی هستید و می دانید که وجود دارد، بیشتر آن را احساس می کنید برای مثال تصور کنید که در فروشگاه برای خرید ادکلن مد نظرتان رفته اید و پس از تست چند رایحه مشامتان را به قدری پر احساس می کنید که بنطرتان دیگر هیچ رایحه ای را احساس نمی کنید.

اما از کنارتان اسم یکی ازادکلن های قدیمی خودتان را می شنوید و می دانید که در این مکان اکنون تست شده است.

آگاهی از وضعیت خودتان و درعین حال دانستن اینکه دراینجا ،اکنون رایحه ای پخش می‌شود که شما آن را می شناسید ذره ذره  باعث ایجاد شرایطی می‌شود که کم کم احساس کنید دارید متوجه آن رایحه می شوید.

واین بخاطر آگاهی شماست شاید اگر اسم آن رایحه به گوشتان نخورده بود هرگز متوجه آن نمی‌شدید.اگر بعد از مدتی استفاده ازعطر خود دیگر متوجه آن نمی شوید دو دلیل اصلی می تواند عامل آن باشد.

 

خستگی بویایی و سبک بودن عطرانتخابی شما

دسته ای ازعطر ها که عموما با نت های سبک مرکباتی و دریایی خود شناخته می شوند گروه بزرگی از روایح مورد استفاده ی این روزا را شامل می شوند.مخصوصا درفصل تابستان که چیزی جز یک رایحه ی خنک ، سبک ودوست داشتنی نمی تواند حالتان را بهتر کند.ازویژگی های ادکلن های خنک ، سبک و عموما مرکباتی نت های سبک آنهاست که با مولکول های کوچک و فرارخود پخش بوی بی نظیری به شما می دهند.

اما ادکلن شما هرچقدر که مولکول های کوچک تر و سبک تری را شامل شود، به نسبت ماندگاری پایین تری را درپی دارد.به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که از این روایح لذت می برید اما علاقه به دریافت پخش بو و ماندگاری بالاتری از آنها دارید از این راهکار ها در ادامه استفاده کنید.

1.شارژ کردن رایحه روی لباستان در فاصله های کوتاه تراز آنجایی که این دسته از روایح ماندگاری پایین تری را شامل می شوند استفاده ی آنها در تعداد و بار های بیشتر به شما بازخورد ، پخش بو و ماندگاری بالاتری خواهد داد؛همچنین ازاستفاده ی آن روی پوست خودداری کنید.این دسته از روایح ماندگاری پایین تری را شامل می شوند استفاده ی آنها در تعداد و بار های بیشتر به شما بازخورد ، پخش بو و ماندگاری بالاتری خواهد داد.

2.اگر به ماندگاری بیشترعلاقه دارید می توانید به سراغ عطرهای چهار فصل بروید زیرا این عطر ها به طوری هستند که نه به قدری ضعیف هستند که نتوانند در فصول سرد از پس سرما بر نیایند و نه به قدری گرم که نشه در فصول خنک از آن استفاده کرد؛پس در نتیجه این عطر های میتوانند جز بهترین گزینه ها باشند برای استفاه به همراه بازخوردی جذاب.

3. از استفاده ی آن روی پوست خودداری کنید.

استفاده رایحه روی پوست جدا از حساسیت احتمالی ای که ممکن است برایتان ایجاد کند زمانی که با چربی طبیعی پوست شما ترکیب شود ، به نوعی این ترکیب جدید به شما تغییر رایحه می دهد همچنین اگر ماندگاری بیشتر مد نظر شماست الیاف لباس گزینه مناسب شما هستند.الیاف مولکول های رایحه را در خود نگه می دارند و بتدریج عطر را در طول روز آزاد می‌کنند،بنابراین ماندگاری بیشتر نسبت به استفاده روی پوست را به شما می دهد.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید