داستان یا قضیه عطرای معروف چیه؟

داستان یا قضیه عطرای معروف چیه؟
در این مقاله با داستان‌های جذاب و الهام‌بخش از Creed Aventus که ناپلئون را بزرگ می‌دارد تا Chanel No. 5 که توسط کوکو شنل خلق شد. هر عطر، ترکیبی از تاریخ، هنر و احساسات است. سفری حسی و تاریخی به دنیای رایحه‌های منحصر به فرد را تجربه کنید.

داستان عطرها: تاریخچه و الهامات پشت روایح معروف

عطرها از دیرباز بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و زندگی انسان‌ها بوده‌اند. هر عطری داستانی خاص دارد که بازتاب‌دهندهٔ الهامات، تاریخ و هنر عطرسازی است.

در این مقاله به بررسی داستان‌های پشت ۱۵ عطر معروف جهان می‌پردازیم که هر یک به نحوی تأثیرگذار و ماندگار بوده‌اند. به عنوان مثال برند پنهالیگونز تمامی روایح خود را با توجه به داستانی تولید و عرضه میکند که هر عطر به صورت مجزا شخصیت یکی از اعضا داستان را نقش بازی میکند.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا با داستان‌ها و الهامات پشت عطرهای معروف جهان آشنا شوید و درک بهتری از چگونگی خلق این روایح منحصر به فرد داشته باشید.

1. Creed Aventus

Creed Aventus یکی از محبوب‌ترین عطرهای مردانه است که توسط خانه عطرسازی Creed ساخته شده است. این عطر برای بزرگداشت ناپلئون بناپارت طراحی شده است و نام آن به معنی «بادهای موفقیت» است. Aventus با رایحه‌ای مرکباتی و چوبی، نمادی از قدرت، موفقیت و رهبری است. رایحهٔ ابتدایی این عطر شامل نت‌های ترنج، سیب، آناناس و انگور سیاه است که به تدریج به قلب گلی و چوبی و پایه‌ای از مشک و وانیل می‌رسد.

2. Chanel No. 5

Chanel No. 5 یکی از مشهورترین و تاریخی‌ترین عطرهای جهان است. این عطر در سال ۱۹۲۱ توسط گابریل «کوکو» شنل و عطرساز ارنست بو ساخته شد. داستان جالب این عطر در انتخاب شماره آن نهفته است. کوکو شنل، از میان نمونه‌های ارائه شده توسط ارنست بو، نمونهٔ پنجم را انتخاب کرد و به همین دلیل نام آن را No. 5 گذاشت. این عطر با ترکیبی از یاس، رز، وانیل و آلدئیدها به‌عنوان اولین عطر "کاملاً ساخته شده" شناخته می‌شود.ارنست در خلق اين عطر از از رايحه رودخانه ها و درياچه هاي يخ زده قطب شمال به هنگام شب الهام گرفته است .

3. Dior Sauvage

Dior Sauvage در سال ۲۰۱۵ توسط فرانسوا دماشی، عطرساز خانهٔ دیور، معرفی شد. این عطر الهام گرفته از طبیعت وحشی و آزاد است. نام Sauvage به معنای «وحشی» است و این عطر با ترکیبی از نت‌های ترنج، فلفل سیاه، آمبروکسان و چوب سدر، حسی از آزادی و بی‌قیدی را به ارمغان می‌آورد. کمپین تبلیغاتی این عطر نیز با حضور جانی دپ، بازیگر معروف، تأثیر بسزایی در محبوبیت آن داشته است.

4. Tom Ford Black Orchid

Tom Ford Black Orchid در سال ۲۰۰۶ توسط تام فورد معرفی شد. این عطر با الهام از گلی نادر و مرموز به نام ارکیده سیاه طراحی شده است. تام فورد به دنبال خلق عطری بود که لوکس، پیچیده و در عین حال مرموز باشد. نت‌های اولیهٔ این عطر شامل یلانگ یلانگ، ترنج و لیمو است که به تدریج به قلبی از ارکیده سیاه، ادویه‌ها و گل‌ها می‌رسد. پایهٔ این عطر نیز با ترکیبی از وانیل، شکلات، چوب صندل و بخور تکمیل می‌شود. گروه هدف اصلی فروش این عطر زنان مدرن، جذاب و متفاوت عنوان شده است؛ زنانی که به کلیشه‌های مرسوم در مورد رایحه‌های زنانه اعتنایی ندارند و سعی می‌کنند آراستگی و جذابیت خود را در تفاوت داشتن با سایرین بیایند؛ و عطر بلک ارکید یکی از جلوه‌های این تمایز را برای آنان آشکار می‌کند.

5. Jean Paul Gaultier Le Male

Jean Paul Gaultier Le Male در سال ۱۹۹۵ توسط فرانسیس کرکجان، عطرساز معروف، ساخته شد. طراحی بطری این عطر به شکل بدن یک ملوان است و الهام گرفته از یونیفورم‌های نیروی دریایی است. این عطر با ترکیبی از نت‌های اسطوخودوس، وانیل، نعناع و چوب سدر، حسی از قدرت و مردانگی را به ارمغان می‌آورد. Le Male به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین عطرهای جهان تبدیل شد و همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است.

Jean Paul Gaultier Le Male

6. Guerlain Shalimar

شالیمار توسط ژاک گرلن در سال 1925 به عنوان ادای احترام به داستان عاشقانه افسانه ای بین امپراتور شاه جهان و همسرش ممتاز ماه ساخته شد. قبل از اینکه او امپراتور شود، نام او پرنس خرم بود. بر اساس این افسانه، پرنس خرم، بیست ساله، یک دختر جوان را به نام ارجمند بانو در بازار که خانواده اش کار می کرد، ملاقات کرد. پس از تبدیل شدن به امپراتور، زیبایی او را به نمایش می گذارد، او همسرش را به عنوان ممتاز ماه، یعنی «جواهر قصر» به معنی «زن جواهر» می نامد. پس از عروسی، شاهزاده و ممتاز در جنگ و در آرامش جدایی ناپذیر بودند. او 13 فرزند را به شاه جهان داده بود و در هنگام تولد فرزند چهاردهم خود در سن 39 سالگی فوت کرد. مرگ او شاه جهان را نابود کرد و تاج محل را به خاطر همسرش و عشق بی امانش ساخته بود. شالیمار به نام "باغ شالیمار" نامگذاری شده است. باغ مورد علاقه ممتاز بود. این عطر با ترکیبی از نت‌های مرکباتی، وانیل، بخور و چوب صندل، حسی از عشق و رمانتیک بودن را به ارمغان می‌آورد.

Guerlain Shalimar

 7.Jo Malone London Lime Basil & Mandarin

Jo Malone London Lime Basil & Mandarin در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و به سرعت به یکی از عطرهای محبوب تبدیل شد. این عطر با الهام از بازارهای خیابانی کارائیب و فضای گرمسیری آن‌ها طراحی شده است. نت‌های اولیهٔ این عطر شامل لیمو، پرتقال و ریحان است که به تدریج به قلبی از آویشن و یاس می‌رسد. پایهٔ این عطر نیز با ترکیبی از خس‌خس و چوب صندل تکمیل می‌شود.

8. Creed Himalaya

عطر کرید هیمالیا توسط اولیویه کرید (Olivier Creed)، ششمین نسل از خاندان کرید، و اروین کرید (Erwin Creed)، که نسل هفتم این خاندان است، طراحی شده است. الهام‌بخش این عطر، سفری بود که اولیویه کرید به کوه‌های هیمالیا داشت. این عطر به منظور به تصویر کشیدن تجربه‌ای از صعود به قله‌های بلند و برفی هیمالیا و احساس قدرت و آرامش در طبیعت بکر و دست‌نخورده طراحی شده است. کرید هیمالیا به عنوان یک عطر چوبی و شرقی طبقه‌بندی می‌شود و دارای ترکیب منحصر به فردی از نت‌های تازه و گرم است.

Creed Himalaya

9. By Kilian Angels’ Share

By Kilian Angels’ Share یکی از جدیدترین عطرهای این خانه عطرسازی لوکس است که توسط کیلیان هنسی معرفی شده است. این عطر الهام گرفته از میراث خانوادگی هنسی در تولید کنیاک است. نام این عطر به «سهم فرشتگان» اشاره دارد که بخشی از الکل است که در طول فرآیند جا افتادن مشروبات از بشکه‌ها تبخیر می‌شود. ترکیب این عطر شامل نت‌های کنیاک، دارچین، تونکا، وانیل و بلوط است که حسی گرم، پیچیده و لوکس را به ارمغان می‌آورد.

By Kilian Angels’ Share

10.Yves Saint Laurent Black Opium

Yves Saint Laurent Black Opium در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین عطرهای زنانه تبدیل شد. این عطر با الهام از فرهنگ شب‌نشینی و دنیای موسیقی راک طراحی شده است. رایحه اولیه آن شامل قهوه و فلفل صورتی است که به تدریج به قلبی از یاس و شکوفه پرتقال و پایه‌ای از وانیل، نعناع هندی و چوب سدر می‌رسد. Black Opium با حسی مرموز و اعتیادآور، نمادی از زنانگی جسور و مدرن است.

11.Hermès Terre d'Hermès

Hermès Terre d'Hermès در سال ۲۰۰۶ توسط ژان کلود النا، عطرساز برجسته، طراحی شد. این عطر با الهام از ارتباط بین زمین و آسمان و طبیعت به وجود آمده است. رایحه ابتدایی این عطر شامل نت‌های پرتقال و گریپ‌فروت است که به تدریج به قلبی از فلفل و شمعدانی و پایه‌ای از چوب سدر، خس‌خس و بنزوئین می‌رسد. Terre d'Hermès با ترکیبی از عناصر طبیعی و معدنی، حسی از تعادل و هماهنگی با طبیعت را به ارمغان می‌آورد.

 12.Dolce & Gabbana Light Blue

Dolce & Gabbana Light Blue در سال ۲۰۰۱ معرفی شد و به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین عطرهای زنانه تبدیل شد. این عطر با الهام از سواحل مدیترانه و تابستان‌های ایتالیایی طراحی شده است. نت‌های ابتدایی آن شامل لیمو، سیب سبز و سدر است که به تدریج به قلبی از یاس و بامبو و پایه‌ای از کهربا و مشک می‌رسد. Light Blue با رایحه‌ای تازه و خنک، نمادی از زیبایی و شادی در تابستان است.

13.Tom Ford Tobacco Vanille

Tom Ford Tobacco Vanille در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین عطرهای این برند تبدیل شد. این عطر با الهام از باشگاه‌های مردانه و کلوپ  قدیمی لندن طراحی شده است. نت‌های ابتدایی این عطر شامل برگ تنباکو و ادویه‌ها است که به تدریج به قلبی از وانیل، کاکائو و تونکا و پایه‌ای از میوه‌های خشک و چوب‌ها می‌رسد. Tobacco Vanille با حسی گرم و دلپذیر، نمادی از لوکس بودن و پیچیدگی است.

14.Versace Eros

Versace Eros در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین عطرهای مردانه تبدیل شد. این عطر با الهام از خدای عشق یونانی، اروس، طراحی شده است و نمادی از عشق، اشتیاق و قدرت است. نت‌های ابتدایی این عطر شامل نعناع، سیب سبز و لیمو است که به تدریج به قلبی از دانه تونکا، شمعدانی و وانیل و پایه‌ای از خس‌خس، خزه بلوط و چوب سدر می‌رسد. Eros با ترکیبی از روایح تازه و گرم، حسی از جذابیت و انرژی را به ارمغان می‌آورد.

15.Paco Rabanne 1 Million

Paco Rabanne 1 Million در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین عطرهای مردانه تبدیل شد. این عطر با الهام از طلا و ثروت طراحی شده است و بطری آن به شکل شمش طلاست. نت‌های ابتدایی این عطر شامل گریپ‌فروت، نعناع و پرتقال خونی است که به تدریج به قلبی از رز، دارچین و ادویه‌ها و پایه‌ای از چرم، چوب‌های سفید و کهربا می‌رسد. 1 Million با ترکیبی از روایح گرم و تند، نمادی از تجمل و جذابیت است.

Paco Rabanne 1 Millio

پس به صورت کلی هر عطر داستانی منحصر به فرد و الهامی خاص دارد که آن را از سایر عطرها متمایز می‌کند. این داستان‌ها و الهامات نه تنها به عطرها هویت می‌بخشند، بلکه به ما کمک می‌کنند تا با هر بار استفاده از آن‌ها، به یک سفر حسی و تاریخی برویم. انتخاب عطر، انتخاب یک داستان است؛ داستانی که بازتاب‌دهندهٔ شخصیت، احساسات و تجربیات ما است.

به نظرت شما داستان سرایی یک عطر چقدر میتونه مهم باشه؟



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید