چرا بوی عطرت بعد یک مدت عوض میشه؟

چرا بوی عطرت بعد یک مدت عوض میشه؟
عطرها از سه نت تشکیل می‌شوند: نت‌های اولیه که بلافاصله بعد از اسپری احساس می‌شوند و دوام کوتاهی دارند، نت‌های میانی که هسته اصلی عطر را تشکیل می‌دهند و بین 2 تا 4 ساعت باقی می‌مانند، و نت‌های پایه که عمیق و ماندگار هستند و تا 24 ساعت دوام دارند.

مقاله جامع درباره نت‌های اول، دوم و سوم در عطر

عطرسازی یکی از قدیمی‌ترین و پیچیده‌ترین هنرهای بشر است که طی قرن‌ها تکامل یافته است. عطرها از ترکیب دقیق و هنرمندانه اسانس‌ها، روغن‌های معطر و مواد طبیعی و مصنوعی به وجود می‌آیند.

برای درک بهتر عطر و انتخاب مناسب آن، شناخت ساختار آن بسیار مهم است. ساختار عطر به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود:

نت‌های اولیه، نت‌های میانی و نت‌های پایه. هر یک از این نت‌ها نقش خاصی در تجربه بویایی دارند و به ترتیب زمانی مختلفی آشکار می‌شوند. در این مقاله به بررسی دقیق هر یک از این نت‌ها و نحوه کارکرد آن‌ها می‌پردازیم.

منظور از نت عطر چیست؟

نت های عطر در واقع ترکیبات اصلی عطر را تشکیل می‌دهند و بزرگان تاریخچه عطرسازی نت عطر را در سه گروه نت آغازین نت میانی و نت پایانی دسته‌بندی می‌کنند.این نت های عطر با دقت بسیار زیاد از ترکیبی از رایحه‌ها انتخاب می‌شوند و بیانگر رایحه اصلی بوی یک عطر هستند. به همین دلیل سلاطین دنیای عطرسازی با دقت بسیار زیاد نت‌های سه‌گانه عطر را انتخاب می‌کنند تا نت عطر و ادکلن در کنار بوی دلنشین، یادآور تجربه‌های خاص و فراموش نشدنی باشد.

هرم نت های عطر چیست؟

هرم عطر به شما این امکان را می دهد که اجزای مختلف عطر را به راحتی روی کاغذ تجسم کنید.به معنای واقعی کلمه شبیه یک مثلث یا یک هرم است. امانوئل می گوید: “در نت های بالا هرم می تواند نت های مرکبات، سبز یا میوه ای وحتی لیمو، ترنج یا تمشک وجود داشته باشند. در وسط هرم نت‌های گلی و تند مانند گل رز، یاسمن یا میخک قرار دارند. در پایه هرم عطر رایحه های سنگینی مانند چرم، سدر، نعناع هندی، وانیل و مشک وجود دارد.

heram note

نت‌های اولیه (Top Notes)

نت‌های اولیه یا «سر نت‌ها»، اولین بوهایی هستند که پس از اسپری کردن عطر به مشام می‌رسند. این نت‌ها معمولاً تازه، سبک و فرار هستند و در ترکیبات عطر نقش کلیدی در ایجاد تأثیر اولیه دارند. نت آغازین که در دنیای عطرسازی با نام نت اولیه نیز شناخته می‌شود، لایه اول رایحه عطر را تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر بویی که پس از اسپری کردن عطر به مشام می‌رسد، همان بوی نت آغازین عطر است. با این حساب همان‌گونه که حتما متوجه شده‌اید، نت آغازین نقش مهمی در اولین تاثیرگذاری عطر دارد و حس‌و‌حال عطر را به مخاطب منتقل می‌کند.نت آغازین دوام چندانی ندارد و عموما پس از گذشت ۵ تا ۱۵ دقیقه از بین می‌رود، هدف اصلی این نت، ایجاد رایحه‌ اولیه‌ای در عطر است تا به آرامی مخاطب را برای بوی خوش نت بعدی عطر آماده کند. به همین دلیل عطارهای حرفه‌ای، نت‌های ملایمی که مولکول‌های کوچکتری دارند را برای نت آغازین انتخاب می‌کنند

خصوصیات نت‌های اولیه:

  1. دوام کوتاه: نت‌های اولیه معمولاً بین 5 تا ۱۵ دقیقه دوام دارند.
  2. جلب توجه: این نت‌ها با هدف جذب سریع و ایجاد تأثیر اولیه مثبت استفاده می‌شوند.
  3. ترکیبات متداول: مرکبات (مانند لیمو، پرتقال، گریپ‌فروت)، گیاهان معطر (مانند اسطوخودوس، نعنای تازه)، و برخی از ادویه‌های سبک (مانند هل و گشنیز).

اهمیت نت‌های اولیه:

نت‌های اولیه نقش مهمی در اولین برخورد با عطر دارند. آن‌ها باید همزمان جذاب و دلنشین باشند تا توجه مصرف‌کننده را جلب کنند و او را به استفاده بیشتر از عطر ترغیب کنند.

نت‌های میانی (Middle Notes)

نت‌های میانی که به عنوان «نت‌های قلبی» یا «Heart Notes» نیز شناخته می‌شوند، پس از محو شدن نت‌های اولیه ظاهر می‌شوند. این نت‌ها هسته اصلی و روح عطر را تشکیل می‌دهند و غالباً متعادل‌تر و ماندگارتر از نت‌های اولیه هستند.

خصوصیات نت‌های میانی:

  1. دوام متوسط: نت‌های میانی معمولاً بین ۲۰دقیقه تا ۱ ساعت باقی می‌مانند.
  2. تأثیرگذاری: این نت‌ها عمق و شخصیت اصلی عطر را به نمایش می‌گذارند.
  3. ترکیبات متداول: گل‌ها (مانند رز، یاسمین، بنفشه)، ادویه‌ها (مانند دارچین، هل، زنجبیل)، و میوه‌ها (مانند هلو، تمشک).

اهمیت نت‌های میانی:

نت‌های میانی به عطر تعادل و هماهنگی می‌بخشند و نقش انتقال‌دهنده بین نت‌های اولیه و نت‌های پایه را ایفا می‌کنند. آن‌ها به آرامی و به تدریج به نت‌های پایه متصل می‌شوند و تجربه‌ای پویا و چندلایه از عطر ارائه می‌دهند. جالب است بدانید نت میانی چیزی حدود ۷۰ درصد از رایحه عطر را تشکیل می‌دهد و همان‌گونه که اشاره کردیم، عموما ماندگاری بیشتری نسبت به رایحه‌های نت آغازین دارد. عطرسازان حرفه‌ای برای نت میانی از روغن معطر گل‌هایی مانند یاسمن، شعمدانی، بهار نارنج و یلانگ‌یلانگ کمک می‌گیرند. گاهی اوقات نیز بوی خوش دارچین، فلفل، کاج، برگ لیمو، فلفل سیاه و هل از نت میانی عطر به مشام می رسد ..

 

نت‌های پایه (Base Notes)

نت‌های پایه، آخرین بخشی هستند که در عطر ظاهر می‌شوند و بیشترین دوام را دارند. این نت‌ها به آرامی و به تدریج بعد از نت‌های میانی به مشام می‌رسند و می‌توانند تا چندین ساعت یا حتی روزها باقی بمانند.

خصوصیات نت‌های پایه:

  1. دوام طولانی: نت‌های پایه می‌توانند تا ۱۰ ساعت یا بیشتر (بسته به عطر دارد)باقی بمانند.
  2. ثبات: این نت‌ها به عطر عمق و استقامت می‌بخشند و به عنوان تثبیت‌کننده عمل می‌کنند.
  3. ترکیبات متداول: چوب‌ها (مانند سدر، صندل)، مشک، کهربا، وانیل، و دیگر مواد سنگین و غنی.

اهمیت نت‌های پایه:

نت‌های پایه، عمق و پیچیدگی به عطر اضافه می‌کنند و به عنوان پایه‌ای مستحکم برای نت‌های اولیه و میانی عمل می‌کنند. آن‌ها تأثیر نهایی و ماندگاری عطر را تعیین می‌کنند و باعث می‌شوند عطر تا مدت طولانی‌تری روی پوست باقی بماند.

هر کدام از این نت‌ها خاصیت به‌خصوصی را به عطر اضافه می‌کنند و رایحه‌های گل‌ها، ادویه‌جات، بوهایی که رایحه‌ای از تازگی و شادابی را در ذهن تداعی می‌کنند، میوه‌ها، چوب‌ها و مشک را می‌توان از رایحه‌هایی دانست که هر کدام از آنها در گروه خاصی از نت‌های رایج‌ترین عطرهای بازار با آنها سروکار داریم. برای نمونه رایحه‌هایی که بوی تازگی دارند و رایحه‌های گل‌ها عموما در نت آغازین عطر استفاده می‌شوند، در حالی که رایحه‌های چوبی و عنبر عموما در نت پایانی عطر قرار می‌گیرند.برای آشنا شدن بیشتر شما با نت‌های آغازین، میانی و پایانی، در ادامه به انواع رایحه‌هایی که در نت‌های مختلف استفاده می‌شود و کاربرد آنها اشاره می‌کنیم.

 

نتیجه‌گیری

نت‌های اولیه، میانی و پایه به صورت هماهنگ و تکمیل‌کننده عمل می‌کنند تا تجربه‌ای چند لایه و غنی از عطر ارائه دهند. هر کدام از این نت‌ها نقش خاصی در ساختار و ماندگاری عطر دارند و با هم ترکیبی هماهنگ و متعادل ایجاد می‌کنند. درک نحوه کارکرد این نت‌ها می‌تواند به انتخاب بهتر عطر مناسب برای هر فرد کمک کند. همچنین، این دانش به عطرسازان امکان می‌دهد تا ترکیبات جدید و منحصربه‌فردی را خلق کنند که با گذر زمان تغییر کرده و تجربه‌ای پویا و جذاب ارائه می‌دهند.

عطرها نه تنها بخشی از هویت فردی ما هستند، بلکه قادرند احساسات و خاطرات ما را نیز برانگیزند. بنابراین، انتخاب عطر مناسب که با نت‌های اولیه، میانی و پایه‌ی متناسب با سلیقه و شخصیت ما هماهنگ باشد، اهمیت زیادی دارد.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید