عطر با احساسات رابطه داره؟!

عطر با احساسات رابطه داره؟!
احساسات ما هستند که زندگی ما را می سازند لمس کردن ،دیدن،چشیدن ،شنیدین و در آخر بوییدن .میزان اهمیت حس بویایی ما به اندازه ایست کمه میتواند کل مغز مارا تحت تاثیر قرار دهد حافظه تان برایتان اهمیت دارد؟حواستان باشد چه چیزی را بو می کنید!؟!

رابطه بین عطر و احساسات

عطر،احساسات؟!

احساسات ما ، مهم ترین عامل در ساختن کل زندگی ماست.شما نمی توانی این موضوع را انکار کنی که لمس کردن دست کسی که دوسش داری یا دیدن چشمان او در بعد از ظهری پاییزی یا حتی نفس کشیدن در کنار او در یک صبح بهاری ، یا خوردن نوشیدنی سرد در دل گرمای مرداد ماه و یا شنیدن صدای آنهایی که دوسشان داریم از لذت بخش ترین کارهای دنیاست.

همه این اتفاق های ، برگرفته ار احساسات 5 گانه ماست که زندگی مارا رقم می زند و ما قصد داریم در این مقاله برای شما درگیری یکی از این حس ها را با عطر توضیح دهیم و بگوییم که حس بویایی چقدر مهم و عطر چه تاثیری بر آن می گذارد. در قسمت اول مقاله برای شما این حس را تعریف کرده و بر چگونگی عملکرد او می پردازیم و در ادامه از درگیری آن با عطر و تاثیر عطر بر این حس و حافظه مان به صورت دقیق برای شما توضیح می دهیم.

سیستم بویایی انسان چیست؟

سیستم بویایی مسئول حس بویایی ماست. این حس که با نام olfaction نیز شناخته می‌شود، یکی از حواس پنج گانه اصلی ما بوده و شامل تشخیص و شناسایی مولکول‌های موجود در هوا است. بویایی یکی از حواس خاص است که به طور مستقیم با اندام‌های خاصی ارتباط دارد. اکثر پستانداران و خزندگان یک سیستم بویایی اصلی و یک سیستم بویایی جانبی دارند. سیستم بویایی اصلی مواد موجود در هوا را تشخیص می‌دهد، در حالی که سیستم کمکی محرک‌های فاز مایع را حس می‌کند.

 Sense of smell

هنگامی که بو توسط اندام‌های حسی تشخیص داده شد، سیگنال‌های عصبی به مغز، جایی که سیگنال‌ها پردازش می‌شوند فرستاده خواهند شد. این حس بویایی است که به ما امکان می‌دهد طعم غذاهایی را که می‌خوریم تشخیص دهیم. بویایی یکی از قوی‌ترین حواس ماست. حس بویایی ما می‌تواند خاطرات را روشن کند و همچنین بر خلق و خو و رفتار ما تأثیر بگذارد.

ساختارهای سیستم بویایی

حس بویایی ما فرآیند پیچیده‌ای است که به اندام‌های حسی، اعصاب و مغز بستگی دارد. اجزای اولیه لایه‌های بافت اپیتلیال غشاهای مخاطی، غدد بویایی، نورون‌های بویایی و رشته‌های عصبی اعصاب بویایی هستند. ساختارهای سیستم بویایی عبارتند از؛ بینی ؛دهانه‌ای حاوی مجرای بینی است که اجازه می‌دهد هوای بیرون به داخل حفره بینی جریان یابد. همچنین جزئی از سیستم تنفسی است، هوای داخل بینی را مرطوب، فیلتر و گرم می‌کند. حفره بینی: حفره‌ای که توسط تیغه بینی به دو قسمت چپ و راست تقسیم می‌شود و با مخاط پوشیده شده است. اپیتلیوم بویایی: نوع تخصصی بافت اپیتلیال در حفره‌های بینی که حاوی سلول‌های عصبی بویایی و سلول‌های عصبی گیرنده است. این سلول‌ها تکانه‌هایی را به پیاز بویایی می‌فرستند.

Sense of smell

صفحه کریبریفرم :

امتداد متخلخل استخوان اتموئید که حفره بینی را از مغز جدا می‌کند. رشته‌های عصبی بویایی از طریق سوراخ‌های کریبریفرم گسترش یافته و به پیازهای بویایی می‌رسند.

عصب بویایی :

عصب (نخستین عصب جمجمه‌ای) درگیر بویایی است. رشته‌های عصبی بویایی از غشای مخاطی، از طریق صفحه کریبریفرم، تا پیازهای بویایی گسترش می‌یابند.

پیازهای بویایی:

ساختارهای پیازی شکل در جلو مغز که در آن اعصاب بویایی به پایان می‌رسد و دستگاه بویایی شروع می‌شود.

مسیر بویایی:

نواری از رشته‌های عصبی که از هر پیاز بویایی تا قشر بویایی مغز امتداد می‌یابد.

قشر بویایی:

ناحیه‌ای از قشر مغز که اطلاعات مربوط به بوها را پردازش می‌کند و سیگنال‌های عصبی را از پیازهای بویایی دریافت می‌کند. مسیرهای بویایی انسان کدام اند؟

بوها از دو طریق تشخیص داده می‌شوند. اولین مورد، مسیر «ارتونازال» (Orthonasal) است که شامل بوهایی است که از طریق بینی به مشام می‌رسد. دوم مسیر «رترونازال» (Retronasal) است که مسیری است که بالای گلو را به حفره بینی متصل می‌کند. در مسیر ارتونازال، بوهایی که وارد مجرای بینی شده و توسط گیرنده‌های شیمیایی موجود در بینی شناسایی می‌شوند. مسیر رترونازال شامل تشخیص عطرهای موجود در غذاهایی که می‌خوریم است. با جویدن غذا، بوهایی منتشر می‌شود که از طریق مسیر رترونازال که متصل کننده گلو به حفره بینی است عبور می‌کند. هنگامی که در حفره بینی قرار می‌گیرند، این مواد شیمیایی توسط سلول‌های گیرنده بویایی در بینی شناسایی می‌شوند.

اگر مسیر رترونازال مسدود شود، عطر موجود در غذاهایی که می‌خوریم نمی‌تواند به سلول‌های تشخیص بو در بینی برسد. به این ترتیب، طعم‌های موجود در غذا قابل تشخیص نخواهد بود. این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مبتلا به سرماخوردگی یا عفونت سینوسی باشد.

تاثیر گذاری عطر بر حس بویایی؛

این موضوع  شاید برای آن دسته از دوستانی که اطلاعاتی در این زمینه ندارند جذاب باشد که عطر می تواند تاثیری عمیق بر حافظه ما بگذارد چرا که سیستم بویایی  ما متصل به سیستم لیمبیک حافظه ماست که وظیفه به یاد آوردن خاطرات را دارد؛ تصور کنید در روزی بهاری در یک عصر دلنشین تصمیم به پیاده روی می گیرید و ناگهان خود را در وسط یکی از خیابان های اطراف خانه خود می بینید؛ بوی گل های داخل باغچه کنار خیابان شما را یاد چه چیزی می اندازد ؟ شاید همین چند وقت پیش که با عزیزی به قدم زدن مشغول بودین در لا به لای صدای دلنشین او ، این بو در مشام شما ثبت شد و هر زمان که پس از آن روز این بو به مشام شما بخورد آن دوست را به یاد می آورید.

حال تصور کنید با دیدن آن گل ها هم این حس به شما دست می داد ؟ یا حتی با لمس کردنشان ؟ خیر هرگز این اتفاق نمی افتاد، چرا که هیچ چیز سریع تر و بدون نقص تر از سیستم لیمبیک برای یاد آوردن خاطرات وجود ندارد و حال شاید متوجه اهمیت آن در سلامت حافظه و دوری از بیماری ای همچون آلزایمر باشید.

این سیستم همانقدر که می تواند خوب و جذاب باشد به همان میزان هم می تواند آزار دهنده باشد.

تصور کنید در روز خاک سپاری عزیزی بوی یک عطری مانند کرید اونتوس در مشام شما ثبت شود ، آیا شما دیگر قادر به استفاده آن عطر در طول زندگی خود هستید؟

برای همین است که ما در مقالات قبلی هم به شما گفتیم که در خرید عطر ها کوشا باشید زیرا آنها سازنده روزهای خوب و بد زندگی شما هستند و به راحتی می توانند به سرعت نور شما را ببرند به دل خاطراتی که شاید سالها بود که به آنها فکر نکرده بودید.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید